<< RSMP 1972] [Strona główna] [Rajdy] [RSMP 1974 >>


Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1973

2-3.03.1973 1 eliminacja RSMP 2. Rajd Stomil  
18-20.05.1973 2 eliminacja RSMP 17. Rajd Dolnośląski Lista startowa
8-9.06.1973 3 eliminacja RSMP 6. Rajd Kormoran  
14-15.09.1973 4 eliminacja RSMP 23. Rajd Wisły  
9-11.11.1973 5 eliminacja RSMP 11. Rajd Warszawski  

Klasyfikacje Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 1973

Klasyfikacja generalna (Puchar "Motoru"): 1 2 3 4 5  
1. Jacek Różański Automobilklub Warszawski Alfa Romeo 2000 GTV; Skoda 120 Rally 4 4 6 6 9 29
2. Sobiesław Zasada
Ewa Zasada
Automobilklub Krakowski Porsche Carrera RS   9 9 9   27
3. Lelio Lattari Automobilklub Warszawski Alfa Romeo 2000 GTV   4 6 6 9 25
4. Maciej Stawowiak
Jan Czyżyk
Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500; Polski Fiat 125p 1800 6       3 9

5.

Janusz Wojtyna AMK Stomil Olsztyn Skoda 120 Rally; BMW 2002 Ti 4     3  

7

5. Henryk Ziemski
Wiesław Grabarczyk
AMK Stomil Olsztyn BMW 2002 Ti; Polski Fiat 125p 1300   1     6 7
7. Adam Smorawiński
Ryszard Żyszkowski
KM Winogrady - Poznań
Automobilklub Warszawski
Porsche Carrera RS   6       6
7. Maciej Sowiński Automobilklub Łódzki BMW 1602     4 1 1 6
9. Tomasz Ciecierzyński FSO - Automobilklub Warszawski Alfa Romeo 1750; Polski Fiat 125p 1500 1     4   5
9. Henryk Kalinowski Automobilklub Łódzki BMW 1602     4 1   5
11. Henryk Mandera Automobilklub Śląski Wartburg 353   2   2   4
11. Andrzej Bielewicz Automobilklub Warszawski Alfa Romeo 1750       4   4
11. Marek Varisella
Janina Jedynakowa
FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1300         4 4
14. Jerzy Sobczyk Automobilklub Śląski Polski Fiat 125p 1500 3         3
14. Ireneusz Stankiewicz Automobilklub Opolski Polski Fiat 125p 1500     3     3
14. Janusz Książkiewicz AMK Stomil Olsztyn Polski Fiat 125p 1500   3       3
14. Romana Wojtyna AMK Stomil Olsztyn BMW 2002 Ti       3   3
18. Maciej Bogusławski
Andrzej Martynkin
Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 2         2
18. Janusz Dąbrowski
Stanisław Brzozowski
Automobilklub Dolnośląski
Automobilklub Warszawski
Fiat 128 SL         2 2
18. Grzegorz Chmielewski Automobilklub Śląski Wartburg 353   2       2
18. Ireneusz Porada
Januariusz Czerwoniec
AMK Stomil Olsztyn
Automobilklub Morski
Polski Fiat 125p 1300     2     2
 
Grupa III klasa 9-13:
Nie sklasyfikowano żadnego zawodnika.
 
Grupa II klasa 9-13:

Nie sklasyfikowano żadnego zawodnika.

 
Grupa II klasa 8: 1 2 3 4 5  
1. Henryk Kaczmarczyk Automobilklub Opolski Polski Fiat 125p 1500 6 9 9 6   30
2. Jerzy Sobczyk Automobilklub Śląski Polski Fiat 125p 1500 6 9   6   21
 
Grupa II klasa 7: 1 2 3 4 5  
1. Ireneusz Porada
Januariusz Czerwoniec
AMK Stomil Olsztyn
Automobilklub Morski
Polski Fiat 125p 1300   9 9 9   27
 
Grupa II klasa 5-6:
Nie sklasyfikowano żadnego zawodnika.
 
Grupa II klasa 3-4: 1 2 3 4 5  
1. Adam Masłowiec Automobilklub Śląski Syrena 105 9 9   9   27
 
Grupa II klasa 1-2: 1 2 3 4 5  
1. Andrzej Radecki
Zygmunt Domagalski
AMK Stomil Olsztyn Trabant 601 9 (6) 9 9 9 36
2. Zdzisław Łagan Automobilklub Świętokrzyski Trabant 601 6 9 4 6   25
3. Witold Kołder Automobilklub Krakowski Trabant 601 6 9 4     19
4. Albin Śliski Automobilklub Warszawski Trabant 601   4 6 1 6 17
5. Krzysztof Szaykowski Automobilklub Warszawski Trabant 601   4 6 1   11
 
Grupa I klasa 9-13: 1 2 3 4 5  
1. Lelio Lattari
Jacek Różański
Automobilklub Warszawski Alfa Romeo 2000 GTV   9 9 9 9 36
 
Grupa I klasa 8: 1 2 3 4 5  
1. Maciej Sowiński Automobilklub Łódzki BMW 1602     9 9 9 27
2. Janusz Książkiewicz
Julian Ochrymowicz
AMK Stomil Olsztyn
Automobilklub Łódzki
Polski Fiat 125p 1500   9 6 6 4 25
 
Grupa I klasa 7: 1 2 3 4 5  
1. Jerzy Kobyliński
Andrzej Żmuda
Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1300 9 6   4 4 23
2. Krystian Bielowski
Zenon Keller
Automobilklub Śląski Polski Fiat 125p 1300   4 6 6   16
 
Klasyfikacja zespołowa:
1. Automobilklub Warszawski
2. AMK Stomil Olsztyn
3. Automobilklub Śląski
4. Automobilklub Krakowski
 
Pogrubioną czcionką wyróżniono zawodników, którym przyznano tytuły mistrzów i wicemistrzów Polski.

Podział samochodów startujących w rajdach zgodnie z regulaminami FIA:
- Grupa I - Seryjne samochody turystyczne. Produkowane w ilości co najmniej 5000 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy. Prawie całkowity zakaz przeróbek mających na celu poprawienie osiągów samochodu. Jeśli pojemność silnika przekraczała 700 cm3, samochód tej grupy musiał mieć co najmniej 4 miejsca.
- Grupa II - Specjalne samochody turystyczne. Wyprodukowane musiały być w ilości co najmniej 1000 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy. Dozwolony duży zakres przeróbek poprawiających osiągi pojazdu. Tak jak w grupie I, jeśli pojemność silnika przekraczała 700 cm3, samochód tej grupy musiał mieć co najmniej 4 miejsca.
- Grupa III - Seryjne samochody GT produkowane w ilości co najmniej 1000 sztuk w roku. Pojazdy co najmniej dwumiejscowe. Ograniczenia przerobek i modyfikacji takie same jak w grupie I.
- Grupa IV - Specjalne samochody GT. Warunkiem homologacji było wyprodukowanie co najmniej 500 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy. Dozwolone przeróbki takie jak w grupie II.
- Grupa V - Samochody sportowe. Pojazdy grup II i IV, w których modyfikacje przekroczyły granice określone przepisami tych grup. Do grupy V zaliczano też prototypy sportowe budowane wyłącznie z przeznaczeniem do wyścigów.

Grupy podzielone były na klasy w zależności od pojemności skokowej silnika:
- klasa 1 - do 500 cm3
- klasa 2 - do 600 cm3
- klasa 3 - do 700 cm3
- klasa 4 - do 850 cm3
- klasa 5 - do 1000 cm3
- klasa 6 - do 1150 cm3
- klasa 7 - do 1300 cm3
- klasa 8 - do 1600 cm3
- klasa 9 - do 2000 cm3
- klasa 10 - do 2500 cm3
- klasa 11 - do 3000 cm3
- klasa 12 - do 4000 cm3
- klasa 13 - do 5000 cm3

System punktacji w RSMP:
Punkty do RSMP w poszczególnych klasach, oraz w Pucharze "Motoru" przyznawano za 6 pierwszych miejsc według systemu: 9-6-4-3-2-1. Do końcowej punktacji Pucharu "Motoru" zaliczano zawodnikom wyniki ze wszystkich eliminacji. W klasyfikacjach RSMP zaliczano każdemu zawodnikowi 4 najlepsze wyniki, a warunkiem sklasyfikowania było zdobycie punktów w co najmniej 3 eliminacjach.
Klasę stanowiły co najmniej 3 samochody.
W przypadku sklasyfikowania w danej klasie powyżej 10 załóg - najlepszym przyznawano tytuły Mistrza, oraz I i II Wicemistrza Polski. W przypadku sklasyfikowania 5-10 załóg - tytuły Mistrza i Wicemistrza, zaś przy sklasyfikowaniu 4 załóg przyznawano tylko jeden tytuł mistrzowski.


Źródła:
- "Pędzą samochody mijają lata" - Jerzy Lis
- Przegląd Sportowy 1973
- Motor 1973
- Nowiny Rzeszowskie 1973
- Gazeta Olsztyńska 1973
- Życie Warszawy 1973
- Słowo Powszechne 1973
- Trybuna Ludu 1973
- Informator Rajdu Warszawskiego 1976
- Sprawozdanie z działalności Automobilklubu Dolnośląskiego za 1973 r.
- Materiały: AdamT, Januszsz, Szymon Janik, Grzegorz Chyła, Ryszard Żyszkowski, Mirek:), Błażej Krupa


<< RSMP 1972] [Strona główna] [Rajdy] [RSMP 1974 >>