<< RSMP 1982] [Strona główna] [Rajdy] [RSMP 1984 >>


Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1983

15-17.04.1983 1 eliminacja RSMP 8. Rajd Krokusy Lista startowa
9-10.07.1983 2 eliminacja RSMP 2. Rajd Pokoju i Przyjaźni  
8-9.10.1983 3 eliminacja RSMP 11. Rajd Kormoran  
21-22.10.1983 4 eliminacja RSMP 31. Rajd Wisły  

Lista priorytetowa PZM na sezon 1983

1. Andrzej Koper
2. Marian Bublewicz
3. Adam Polak
4. Ryszard Granica
5. Andrzej Witkowicz
6. Bogdan Wozowicz
7. FSO
8. Marek Karczewski
9. Wiktor Polak
10. Lesław Orski
11. Jerzy Kobyliński
12. Janusz Szerla
13. Ryszard Adamek
14. Stanisław Skrzynecki
15. Grzegorz Malinowski
16. Andrzej Białowąs
17. Józef Ważny
18. Mariusz Kostrzak
19. Janusz Książkiewicz
20. Paweł Przybylski
21. Błażej Krupa (z prawem startu jako pierwszy przy zgłoszeniu samochodu Renault 5 Turbo - gr. B)

Klasyfikacje Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 1983

Klasyfikacja generalna: 1 2 3 4  
1. Marian Bublewicz
Ryszard Żyszkowski
OBR FSO - Autoklub Rzemieślnik Warszawa
Automobilklub Warszawski
Polonez 2000; Opel Kadett GT / E 25 25 25   75
2. Ryszard Granica
Tomasz Szostak
Autoklub Rzemieślnik Warszawa
Stomil SGPiS Warszawa
Renault 5 Alpine 18 15   21 54
3. Paweł Przybylski Autoklub Rzemieślnik Warszawa FSO 1600; FSO 1500 A; Polski Fiat 125p 1500 12   21 15 48
4. Andrzej Koper
Jacek Lewandowski
Automobilklub Warszawski Renault 5 Alpine   21   25 46
5. Andrzej Białowąs
Wojciech Ondraczek
Automobilklub Śląski FSO 1500 A; Polski Fiat 125p 1600   10 18 18 46
6. Grzegorz Malinowski
Marek Pawłowski
Automobilklub Warszawski
Autoklub Rzemieślnik Warszawa
FSO 1600 A; FSO 1500 10 (9) 15 12 37
7. Mirosław Szulc OKS Stomil Olsztyn FSO 1600; FSO 1500 A     21 15 36
8. Józef Ważny
Janusz Książkiewicz
OKS Stomil Olsztyn FSO 1500 A; Polski Fiat 125p 1600 15 12     27
9. Romuald Zbigniew Kabulski Automobilklub Warszawski Polonez 2000; Polski Fiat 125p 1500   18   5 23
10. Marek Sadowski Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 9   10   19
11. Mariusz Kostrzak
Witold Bogdański
Automobilklub Śląski Polski Fiat 125p 1500 4 7 8 (4) 19
12. Czesław Zadygowicz
Tadeusz Wieczeryński
Automobilklub Podlaski Polonez 2000     12 6 18
13. Stanisław Skrzynecki
Krzysztof Szymczak
Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500     5 10 15
14. Andrzej Witkowicz
Marek Oziębło
Automobilklub Krakowski Ford Escort RS 1600i; Volkswagen Golf GTi     7 7 14
15. Andrzej Bagiński Automobilklub Morski Renault 5 Alpine   4 9   13
16. Tadeusz Buksowicz Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500   8   5 13
17. Romuald Chałas Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 5   6 1 12
18. Wojciech Malanowski Automobilklub Warszawski FSO 1500; Polski Fiat 125p 1500 9       9
19. Dariusz Poletyło
Michał Gąsiewicz
Autoklub Rzemieślnik Warszawa Polski Fiat 125p 1500     4 3 7
20. Andrzej Lubiak
Maciej Wisławski
FSM - Automobilklub Beskidzki Polski Fiat 126p 650   2 3 2 7
21. Jerzy Poznański Automobilklub Podlaski Polski Fiat 125p 1300   5 1   6
22. Sławomir Barszczewski
Dariusz Palonka
Automobilklub Lubelski Renault 5 Alpine 3       3
22. Wiesław Stec Automobilklub Lubelski Polski Fiat 125p 1300; Polski Fiat 125p 1500   3     3
24. Andrzej Tarwacki Automobilklub Dolnośląski Polonez 1500 2 1     3
25. Robert Kępka
Jacek Biasion
Automobilklub Śląski Polski Fiat 126p 650     2   2
26. Tomasz Chmiel GAMK Budowlani Gdańsk Polski Fiat 125p 1300     1   1
 
Klasyfikacja o tytuł najlepszego pilota (licencja II R):
1. Wojciech Rutkiewicz Automobilklub Morski Renault 5 Alpine     9 7 16
2. Grzegorz Gac Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 5 2 6 (1) 13
3. Jan Matłacz Autoklub Rzemieślnik Warszawa Polski Fiat 125p 1500 12       12
4. Michał Broniatowski Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500     10   10
5. Ryszard Makuch Automobilklub Krakowski Polski Fiat 125p 1500   8     8
6. Marek Jaczewski Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 6       6
7. Zygmunt Zalewski Automobilklub Dolnośląski Polonez 1500 2 3     5
8. Zbigniew Stec Automobilklub Lubelski Polski Fiat 125p 1300; Polski Fiat 125p 1500   4     4
 
Grupa II klasa 9-15: 1 2 3 4  
1. Marian Bublewicz
Ryszard Żyszkowski
OBR FSO - Autoklub Rzemieślnik Warszawa
Automobilklub Warszawski
Polonez 2000; Opel Kadett GT / E 9 9 9   27

2.

Stanisław Wyka
Karol Piekarski
Autoklub Rzemieślnik Warszawa
Automobilklub Warszawski
Ford Escort 2000 RS 6       6
2. Adam Polak
Romuald Zbigniew Kabulski
Automobilklub Warszawski Polonez 2000   6     6
2. Czesław Zadygowicz
Tadeusz Wieczeryński
Automobilklub Podlaski Polonez 2000     6   6
5. Włodzimierz Janeczek
Janusz Macheta
Automobilklub Krakowski Opel Kadett GT / E 4       4
5. Marcin Osiowski
Wanda Rutkiewicz
Automobilklub Warszawski Ford Escort RS 2000   4     4
 
Grupa II klasa 8: 1 2 3 4  

1.

Andrzej Koper
Jacek Lewandowski
Automobilklub Warszawski Renault 5 Alpine   9   9 18
2. Ryszard Granica
Tomasz Szostak
Autoklub Rzemieślnik Warszawa
Stomil SGPiS Warszawa
Renault 5 Alpine 6 6   6 18
3. Andrzej Bagiński Automobilklub Morski Renault 5 Alpine (3) 4 9 4 17
4. Wiktor Polak
Marcin Osiowski
Automobilklub Krakowski
Automobilklub Warszawski
Talbot 1600 TI 9       9
5. Paweł Przybylski Autoklub Rzemieślnik Warszawa Polski Fiat 125p 1500 4       4
6. Ryszard Plucha Stomil SGPiS Warszawa Łada 1500 Rallye       3 3
7. Ryszard Hornik
Karol Porębski
Automobilklub Dolnośląski Polonez 1600 2       2
7. Tadeusz Szewczyk Automobilklub Dolnośląski Polonez 1600       2 2
 
Grupa II klasa 4-7: 1 2 3 4  

1.

Jerzy Poznański Automobilklub Podlaski Polski Fiat 125p 1300 9 6 9   24
2. Wiesław Stec Automobilklub Lubelski Polski Fiat 125p 1300   4 6 6 16
3. Wiesław Surynowicz Automobilklub Podlaski Polski Fiat 125p 1300   3 4 4 11
4. Mirosław Krachulec
Marek Kusiak
Automobilklub Częstochowski Łada 1300   9     9
4. Marek Gąsecki GAMK Budowlani Gdańsk Polski Fiat 125p 1300       9 9
6. Juliusz Szulc
Lech Wójcik
Automobilklub Łódzki Zastava 1300 6   3   9
7. Andrzej Wojnar Automobilklub Podlaski Polski Fiat 125p 1300   6     6
8. Zbigniew Stec Automobilklub Lubelski Polski Fiat 125p 1300   4     4
9. Henryk Krystoń Automobilklub Karkonoski Polski Fiat 125p 1300       3 3
10. Marek Ryndak
Tadeusz Kwiatek
Automobilklub Rzeszowski Łada 21011 1300   2     2
 
Grupa II klasa 1-3: 1 2 3 4  

1.

Andrzej Lubiak
Maciej Wisławski
FSM - Automobilklub Beskidzki Polski Fiat 126p 650   9 9 9 27
2. Andrzej Pięta Automobilklub Łódzki Polski Fiat 126p 650 4 (4) 6 6 16
3. Cezary Wróblewski Automobilklub Podlaski Polski Fiat 126p 650   6 2 2 10
4. Janusz Szerla
Krzysztof Janarek
FSM - Automobilklub Beskidzki Polski Fiat 126p 650 9       9
5. Andrzej Szyjkowski Automobilklub Gorzowski Polski Fiat 126p 650 6   3   9
6. Krzysztof Krawczyk Automobilklub Zielonogórski Polski Fiat 126p 650 6       6
7. Jerzy Kauczyński Automobilklub Bydgoski Polski Fiat 126p 650 3 2 1   6
8. Wojciech Augustowski Autoklub Rzemieślnik Warszawa Polski Fiat 126p 650     4   4
8. Jerzy Panicz Automobilklub Gorzowski Polski Fiat 126p 650       4 4
10. Robert Starkowski
Krzysztof Płachciński
Automobilklub Łódzki Polski Fiat 126p 650   3     3
10. Tomasz Krzemiński
Romuald Nowakowski
Automobilklub Częstochowski Polski Fiat 126p 650       3 3
10. Ryszard Romanowski Automobilklub Gorzowski Polski Fiat 126p 650     3   3
13. Włodzimierz Cierliński
Janusz Wojciechowski
Automobilklub Dolnośląski
Automobilklub Łódzki
Polski Fiat 126p 650   1     1
13. Jacek Lis Automobilklub Krakowski Polski Fiat 126p 650      

1

1

 
Grupa I klasa 1-8: 1 2 3 4  
1. Marek Sadowski Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 9   9   18
2. Romuald Chałas Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 4 9 4 (4) 17
3. Andrzej Witkowicz
Marek Oziębło
Automobilklub Krakowski Ford Escort RS 1600i; Volkswagen Golf GTi     6 9 15
4. Dariusz Poletyło
Michał Gąsiewicz
Autoklub Rzemieślnik Warszawa Polski Fiat 125p 1500   6 3 6 15
5. Wojciech Malanowski Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 9 4     13
6. Michał Broniatowski Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500     9   9
7. Jerzy Kobyliński
Piotr Perłowski
Automobilklub Warszawski Renault 5 Alpine 6       6
8. Sławomir Barszczewski
Dariusz Palonka
Automobilklub Lubelski Renault 5 Alpine 3 3     6
9. Jerzy Substyk Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500   4     4
10. Andrzej Tarwacki Automobilklub Dolnośląski Polonez 1500 2       2
10. Ryszard Plucha Stomil SGPiS Warszawa Łada 1500 Rallye   2     2
12. Tadeusz Betlej
Piotr Wróbel
Automobilklub Krakowski Volkswagen Golf GTi 1       1
 
Grupa A klasa markowa FSO: 1 2 3 4  
1. Andrzej Białowąs
Wojciech Ondraczek
Automobilklub Śląski FSO 1500 A; Polski Fiat 125p 1600   6 6 9 21
2. Józef Ważny
Janusz Książkiewicz
OKS Stomil Olsztyn FSO 1500 A; Polski Fiat 125p 1600 9 9     18
3. Paweł Przybylski
Mirosław Szulc
Autoklub Rzemieślnik
OKS Stomil Olsztyn
FSO 1600; FSO 1500 A     9 6 15
4. Grzegorz Malinowski
Marek Pawłowski
Automobilklub Warszawski
Autoklub Rzemieślnik Warszawa
FSO 1600 A; FSO 1500 6 4 4 (4) 14
5. Mariusz Kostrzak
Witold Bogdański
Automobilklub Śląski Polski Fiat 125p 1500 3 2 3   8
6. Stanisław Skrzynecki
Krzysztof Szymczak
Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500     2 3 5
7. Tomasz Szczęsny Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 4       4
8. Tadeusz Buksowicz Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500   3     3
9. Ryszard Adamek
Jerzy Stopa
Automobilklub Krakowski FSO 1500 A       2 2
10. Wiesław Stec Automobilklub Lubelski Polski Fiat 125p 1500 2       2
11. Andrzej Nowak
Włodzimierz Landau
Automobilklub Opolski Polski Fiat 125p 1500 1       1
11. Andrzej Tarwacki Automobilklub Dolnośląski Polonez 1500   1     1
11. Romuald Zbigniew Kabulski Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500       1 1
 
Grupa I klasa markowa FSM: 1 2 3 4  
1. Robert Kępka
Jacek Biasion
Automobilklub Śląski Polski Fiat 126p 650 9   9 4 22
2. Krzysztof Winkowski
Paweł Grzegorczyk
Automobilklub Warszawski Polski Fiat 126p 650 6 6 4 (2) 16
3. Robert Gryczyński Automobilklub Śląski Polski Fiat 126p 650   2 6 6 14
4. Michał Pinis
Adam Mazurek
Autoklub Rzemieślnik Warszawa
Automobilklub Śląski
Polski Fiat 126p 650   9 3   12
5. Jerzy Dyszy
Robert Moritz
Autoklub Rzemieślnik Warszawa
Automobilklub Warszawski
Polski Fiat 126p 650       9 9
6. Andrzej Lubertowicz Automobilklub Krakowski Polski Fiat 126p 600 4 3     7
7. Kazimierz Melwiński Automobilklub Bydgoski Polski Fiat 126p 650 1   4   5
8. Tadeusz Burkacki Automobilklub Zabrzański Polski Fiat 126p 650 3       3
8. Jacek Jędraski
Michał Cwiakowski
Automobilklub Śląski Polski Fiat 126p 650       3 3
10. Mirosław Danek
Zbigniew Moczyński
Automobilklub Warszawski Polski Fiat 126p 650 2       2
10. Robert Herba Automobilklub Śląski Polski Fiat 126p 650   2     2
12. Tomasz Ryborz Automobilklub Śląski Polski Fiat 126p 650       1 1
 
Puchar FSO:
1. Romuald Chałas Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 56
2. Jerzy Poznański Automobilklub Podlaski Polski Fiat 125p 1300 55
3. Grzegorz Malinowski Automobilklub Warszawski FSO 1600 A; FSO 1500 51
4. Andrzej Białowąs Automobilklub Śląski FSO 1500 A; Polski Fiat 125p 1600 50
5. Wiesław Stec Automobilklub Lubelski Polski Fiat 125p 1300; Polski Fiat 125p 1500 50
6. Paweł Przybylski Autoklub Rzemieślnik Warszawa FSO 1600; FSO 1500 A; Polski Fiat 125p 1500 47
7. Józef Ważny OKS Stomil Olsztyn FSO 1500 A; Polski Fiat 125p 1600 43
8. Marek Sadowski Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 40
9. Dariusz Poletyło Autoklub Rzemieślnik Warszawa Polski Fiat 125p 1500 40
10. Wiesław Surynowicz Automobilklub Podlaski Polski Fiat 125p 1300 32
11. Mariusz Kostrzak Automobilklub Śląski Polski Fiat 125p 1500 32
12. Tomasz Szczęsny Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 22
13. Marek Gąsecki GAMK Budowlani Gdańsk Polski Fiat 125p 1300 20
14. Stanisław Skrzynecki Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 18
15. Tadeusz Buksowicz Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 16
 
Klasyfikacja zespołowa:
1. Automobilklub Warszawski I 74
2. Automobilklub Śląski 62
3. Autoklub Rzemieślnik Warszawa 57
4. Automobilklub Podlaski 35
5. Automobilklub Krakowski 19
 
Pogrubioną czcionką wyróżniono nazwiska zawodników, którym przyznano tytuły mistrzów i wicemistrzów Polski.

Podział samochodów startujących w RSMP na grupy według regulaminów FIA:
- Grupa I - Seryjne samochody turystyczne. Produkowane w ilości co najmniej 5000 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy. Prawie całkowity zakaz przeróbek mających na celu poprawienie osiągów samochodu. Jeśli pojemność silnika przekraczała 1000 cm3, samochód tej grupy musiał mieć co najmniej 4 miejsca.
- Grupa II - Specjalne samochody turystyczne. Wyprodukowane musiały być w ilości co najmniej 2500 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy. Dozwolony duży zakres przeróbek poprawiających osiągi pojazdu. Ciężar minimalny pojazdu został ograniczony dla poszczególnych klas.
- Grupa N - Samochody turystyczne wyprodukowane w ilości co najmniej 5000 egzemplarzy w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Prawie całkowity zakaz przeróbek mających na celu poprawienie osiągów samochodu.
- Grupa A - Samochody turystyczne wyprodukowane w ilości co najmniej 5000 egzemplarzy w ciągu kolejnych 12 miesięcy z dużą ilością możliwych przeróbek polepszających osiągi pojazdu.

Grupy I i II podzielone były na klasy w zależności od pojemności skokowej silnika:
- klasa 1 - do 500 cm3
- klasa 2 - do 600 cm3
- klasa 3 - do 700 cm3
- klasa 4 - do 850 cm3
- klasa 5 - do 1000 cm3
- klasa 6 - do 1150 cm3
- klasa 7 - do 1300 cm3
- klasa 8 - do 1600 cm3
- klasa 9 - do 2000 cm3
- klasa 10 - do 2500 cm3
- klasa 11 - do 3000 cm3
- klasa 12 - do 4000 cm3
- klasa 13 - do 5000 cm3
- klasa 14 - do 6000 cm3
- klasa 15 - powyżej 6000 cm3
Oprócz tego w RSMP istniały dwie klasy markowe:
- klasa markowa FSM - dla Polskich Fiatów 126p 600 - 650 cm3 gr. I
- klasa markowa FSO - dla Polskich Fiatów 125p, FSO i Polonezów do 1600 cm3 gr. A

Do RSMP bez homologacji dopuszczane były w gr. I i II samochody Zastava 1100p, Polskie Fiaty 127p, 128p, 131p i 132p oraz Łada 1300 i 1500.

Samochody z silnikami z doładowaniem klasyfikowane były z wykorzystaniem współczynnika 1,7 przez który mnożona była pojemność skokowa silnika.

System punktacji w RSMP:
Punkty w klasyfikacji generalnej przyznawano za 15 pierwszych miejsc według systemu: 25-21-18-15-12-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1. Punkty w klasach przyznawano za 6 pierwszych miejsc według systemu: 9-6-4-3-2-1. Do końcowych klasyfikacji (generalnej i w klasach) zaliczano zawodnikom 3 najlepsze wyniki.

Tytuły Mistrzów i Wicemistrzów Polski przyznawano tylko w klasach. Zwycięzcy klasyfikacji generalnej RSMP otrzymywali tytuł "najlepszego zawodnika rajdowego 1983".


Źródła:
- Informator sportowo-turystyczny Polskiego Związku Motorowego 1984
- Materiały: Błażej Krupa (Archiwum Błażeja Krupy), Grzegorz Chyła (Rajd Polski), Janusz Szymanek, Krzysztof Łudzeń, Mirek:), RC, Romuald Chałas
- Motor 1983
- "Pędzą samochody mijają lata" - Jerzy Lis
- "Wielkie Ściganie 1996" - Mirosław Rutkowski
- Współczesny sport samochodowy" - Jan A. Litwin


<< RSMP 1982] [Strona główna] [Rajdy] [RSMP 1984 >>