<< RSMP 1996] [Strona główna] [Rajdy] [RSMP 1997 - filmy] [RSMP 1998 >>


Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1997

21-22.02.1997 1 eliminacja RSMP 11. Zimowy Rajd Dolnośląski Lista  
24-26.04.1997 2 eliminacja RSMP 22. Rajd Krakowski Lista  
15-17.05.1997 3 eliminacja RSMP 25. Rajd Elmot Lista  
12-14.06.1997 4 eliminacja RSMP 54. Rajd Polski Lista  
18-20.07.1997 5 eliminacja RSMP 23. Rajd Kormoran Lista  
4-6.09.1997 6 eliminacja RSMP 29. Rajd Tatry Lista  
19-20.09.1997 7 eliminacja RSMP 45. Rajd Wisły   Filmy
9-11.10.1997 8 eliminacja RSMP 17. Rajd Karkonoski    

Lista priorytetowa PZM na sezon 1997 (wg. kolejności alfabetycznej):

Waldemar Doskocz
Robert Gryczyński
Robert Herba
Bogdan Herink
Krzysztof Hołowczyc
Janusz Kulig
Leszek Kuzaj
Paweł Przybylski
Wiesław Stec
Piotr Świeboda

Klasyfikacje Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 1997

Klasyfikacja generalna:

1 2 3 4 5 6 7 8  
1. Janusz Kulig
Jarosław Baran
Renault / PBI Bank - A. Krakowski Renault Maxi Megane 3 15 20 20 12   15   85
2. Robert Gryczyński
Tadeusz Burkacki
Toyota / Castrol - A. Śląski Toyota Celica GT-Four; Toyota Celica Turbo 4WD 15 12     15   20 20 82
3. Piotr Świeboda
Andrzej Górski
Tedex - A. Rzemieślnik Warszawa Mitsubishi Lancer RS Evo III 8 8 12 12   20     60
4. Leszek Kuzaj
Artur Skorupa
Exol - Automobilklub Krakowski Mitsubishi Lancer RS Evo III; Mitsubishi Lancer RS Evo IV 10 2   10 10 15 12   59
5. Jarosław Pineles
Maciej Wodniak
Automobilklub Śląski
Automobilklub Krakowski
Mitsubishi Lancer RS Evo III 2 4 15 8 8   8 12 57
6. Krzysztof Hołowczyc
Maciej Wisławski
Stomil Olsztyn / Mobil - A. Olszyński Subaru Impreza 555 20     15 20       55
7. Robert Herba Tedex - Automobilklub Polski Mitsubishi Lancer RS Evo III; Toyota Celica Turbo 4WD 12 10         10 15 47
8. Dariusz Burkat Tedex - Automobilklub Krakowski Mitsubishi Lancer RS Evo III / IV; Toyota Celica Turbo 4WD   10         10 15 35
9. Jerzy Wierzbołowski Automobilklub Dolnośląski Ford Escort RS Cosworth; Ford Sierra Cosworth     2 4 1 8 6 10 31
10. Wiesław Stec Mobil Oil - Automobilklub Lubelski Mitsubishi Lancer RS Evo III 4 6   2 6 10 2   30
11. Bartłomiej Baniowski Aquila / FOX - A. Krakowski Subaru Impreza WRX     10 3   12     25
12. Adam Magaczewski
Andrzej Białowąs
Texaco / Promex - A. Śląski Ford Escort RS Cosworth     8 6 3       17
13. Tomasz Kuchar Tedex - Automobilklub Dolnośląski Opel Astra GSi 16V     6     6   2 14
14. Wojciech Zaborowski Automobilklub Olszyński Opel Astra GSi 16V   1         4 8 13
15. Łukasz Sztuka Automobilklub Cieszyński Nissan Sunny GTi 16V     4     4 3   11
16. Zbigniew Stec Automobilklub Lubelski Mitsubishi Lancer RS Evo III; Mitsubishi Lancer RS Evo IV 1 3     4       8
17. Tomasz Czopik Automobilklub Krakowski Honda Civic VTi     1     3   3 7
18. Jacek Jerschina
Artur Orlikowski
Peugeot Polska A. Polski
Rzemieślnik Wa-wa
Peugeot 106 Kit Car               6 6
19. Cezary Zaleski
Krzysztof Rzucidło
Automobilklub Polski Skoda Felicia; Skoda Favorit 136 L               4 4
20. Krzysztof Tercjak Automobilklub Dolnośląski Ford Escort RS Cosworth     3           3
21. Krzysztof Wołkowyski Autoklub Rzemieślnik Warszawa Renault Clio Williams; Renault Clio 16V         2       2
21. Marek Skrzypkowski
Adam Balawajder
Automobilklub Krakowski Fiat Cinquecento Abarth           2     2
23. Jan Kościuszko
Janusz Bronikowski
Chłopskie Jadło - A. Krakowski Renault Maxi Clio; Renault Clio Williams       1     1   2
23. Mariusz Ficoń
Sławomir Mieszkowski
Polifarb / Motor Rzemieślnik Wa-wa
A. Karkonoski
Fiat Cinquecento Abarth           1   1 2
 
Grupa N: 1 2 3 4 5 6 7 8  
1. Leszek Kuzaj
Artur Skorupa
Exol - Automobilklub Krakowski Mitsubishi Lancer RS Evo III; Mitsubishi Lancer RS Evo IV 9 2   6 9 6 9   41
2. Piotr Świeboda
Andrzej Górski
Tedex - A. Rzemieślnik Warszawa Mitsubishi Lancer RS Evo III 6 9 6 9   9     39
3. Jarosław Pineles
Maciej Wodniak
Automobilklub Śląski
Automobilklub Krakowski
Mitsubishi Lancer RS Evo III 2 4 9 4 6   4 6 35
4. Wiesław Stec Mobil Oil - Automobilklub Lubelski Mitsubishi Lancer RS Evo III 3 6   2 4 3 1   19
5. Robert Herba
Dariusz Burkat
Automobilklub Polski
Automobilklub Krakowski
Mitsubishi Lancer RS Evo III             6 9 15
6. Bartłomiej Baniowski Aquila / FOX - A. Krakowski Subaru Impreza WRX     4 3   4     11
7. Tomasz Kuchar Tedex - Automobilklub Dolnośląski Opel Astra GSi 16V     3     2   4 9
8. Zbigniew Stec Automobilklub Lubelski Mitsubishi Lancer RS Evo III; Mitsubishi Lancer RS Evo IV 1 3     3       7
9. Wojciech Zaborowski Automobilklub Olszyński Opel Astra GSi 16V   1     1   3   5
10. Łukasz Sztuka Automobilklub Cieszyński Nissan Sunny GTi 16V     2     1 2   5
11. Wojciech Musiał Automobilklub Śląski Fiat Cinquecento Sporting               3 3
12. Krzysztof Wołkowyski Autoklub Rzemieślnik Warszawa Renault Clio Williams; Renault Clio 16V         2       2
13. Marcin Turski
Jacek Sciciński
Castrol / Dominet - Rzemieślnik Fiat Cinquecento Sporting               2 2
14. Tomasz Ratajczyk
Mariusz Sobczak
Automobilklub Dolnośląski Volkswagen Golf GTi 16V       1         1
15. Jacek Sikora
Marek Kaczmarek
Autorex A. Polski
Rzemieślnik Wa-wa
Fiat Cinquecento Sporting     1           1
16. Tomasz Paluch Automobilklub Karkonoski Fiat Cinquecento Sporting               1 1
 
Formuła 2: 1 2 3 4 5 6 7 8  
1. Janusz Kulig
Jarosław Baran
Renault / PBI Bank - A. Krakowski Renault Maxi Megane 9 9 9 9 9   9   54
2. Wojciech Zaborowski Automobilklub Olszyński Opel Astra GSi 16V 6 6     4   6 9 31
3. Tomasz Kuchar Tedex - Automobilklub Dolnośląski Opel Astra GSi 16V   2 6   2 9   2 21
4. Łukasz Sztuka Automobilklub Cieszyński Nissan Sunny GTi 16V     4     6 4   14
5. Tomasz Ratajczyk
Mariusz Sobczak
Automobilklub Dolnośląski Volkswagen Golf GTi 16V   4   4 3   2   13
6. Jan Kościuszko
Janusz Bronikowski
Chłopskie Jadło - A. Krakowski Renault Maxi Clio; Renault Clio Williams 3     6     3   12
7. Krzysztof Wołkowyski Autoklub Rzemieślnik Warszawa Renault Clio Williams; Renault Clio 16V 1 3     6       10
8. Tomasz Czopik Automobilklub Krakowski Honda Civic VTi     3     4   3 10
9. Jacek Jerschina
Artur Orlikowski
Peugeot Polska A. Polski
Rzemieślnik Wa-wa
Peugeot 106 Kit Car             1 6 7
10. Mariusz Ficoń
Sławomir Mieszkowski
Polifarb / Motor Rzemieślnik Wa-wa
A. Karkonoski
Fiat Cinquecento Abarth 2   2     2   1 7
11. Damian Gielata
Maciej Baran
Automobilklub Krakowski Skoda Felicia LX       3 1 1     5
12. Marek Skrzypkowski
Adam Balawajder
Automobilklub Krakowski Fiat Cinquecento Abarth     1     3     4
13. Cezary Zaleski
Krzysztof Rzucidło
Automobilklub Polski Skoda Felicia; Skoda Favorit 136 L               4 4
14. Adam Wrocławski Automobilklub Śląski Opel Astra GSi 16V 4               4
15. Waldemar Malinowski Automobilklub Polski Opel Astra GSi 16V   1             1
16. Mariusz Mszyca Automobilklub Dolnośląski Opel Astra GSi 16V       1         1
 

Klasa A-8:

1 2 3 4 5 6 7 8  
1. Janusz Kulig
Jarosław Baran
Renault / PBI Bank - A. Krakowski Renault Maxi Megane 3 6 9 9 4   6   37
2. Robert Gryczyński
Tadeusz Burkacki
Toyota / Castrol - A. Śląski Toyota Celica GT-Four; Toyota Celica Turbo 4WD 6 4     6   9 9 34
3. Krzysztof Hołowczyc
Maciej Wisławski
Stomil Olsztyn / Mobil - A. Olszyński Subaru Impreza 555 9     6 9       24
4. Jerzy Wierzbołowski Automobilklub Dolnośląski Ford Escort RS Cosworth; Ford Sierra Cosworth     3 3 2   4 6 18
5. Adam Magaczewski
Andrzej Białowąs
Texaco / Promex - A. Śląski Ford Escort RS Cosworth     6 4 3       13
6. Robert Herba Tedex - Automobilklub Polski Toyota Celica Turbo 4WD 4 3             7
7. Jan Kościuszko
Janusz Bronikowski
Chłopskie Jadło - A. Krakowski Renault Maxi Clio; Renault Clio Williams 1     2     3   6
8. Krzysztof Tercjak Automobilklub Dolnośląski Ford Escort RS Cosworth     4           4
9. Wojciech Nosalik
Stanisław Bazan
Boryszew SA Rzemieślnik Wa-wa
Moto Car 93
Subaru Legacy RS 4WD; Volkswagen Golf GTi 16V         1   2   3
 
Klasa A-6: 1 2 3 4 5 6 7 8  
1. Tomasz Czopik Automobilklub Krakowski Honda Civic VTi 9 9 9   6 9 3 4 49
2. Damian Gielata
Maciej Baran
Automobilklub Krakowski Skoda Felicia LX   3   9 9 3 4   28
3. Jacek Jerschina
Artur Orlikowski
Peugeot Polska A. Polski
Rzemieślnik Wa-wa
Peugeot 106 Kit Car             9 9 18
4. Cezary Zaleski
Krzysztof Rzucidło
Automobilklub Polski Skoda Felicia; Skoda Favorit 136 L             6 6 12
5. Maciej Ławiński Automobilklub Dolnośląski Łada 2105     6 3     2   11
6. Jan Chróścik
Aleksander Woźnica
Automobilklub Lubelski Opel Corsa GSi 16V 6     4         10
7. Dariusz Gałecki
Mirosław Gąssowski
Automobilklub Dolnośląski Peugeot 106 XSi; Peugeot 205 GTi     4 2       2 8
 

Klasa N-4:

1 2 3 4 5 6 7 8  
1. Leszek Kuzaj
Artur Skorupa
Exol - Automobilklub Krakowski Mitsubishi Lancer RS Evo III; Mitsubishi Lancer RS Evo IV 9 2   6 9 6 9   41
2. Piotr Świeboda
Andrzej Górski
Tedex - A. Rzemieślnik Warszawa Mitsubishi Lancer RS Evo III 6 9 6 9   9     39
3. Jarosław Pineles
Maciej Wodniak
Automobilklub Śląski
Automobilklub Krakowski
Mitsubishi Lancer RS Evo III 2 4 9 4 6   4 6 35
4. Wiesław Stec Mobil Oil - Automobilklub Lubelski Mitsubishi Lancer RS Evo III 3 6   2 4 3 3   21
5. Robert Herba
Dariusz Burkat
Automobilklub Polski
Automobilklub Krakowski
Mitsubishi Lancer RS Evo III             6 9 15
6. Bartłomiej Baniowski Aquila / FOX - A. Krakowski Subaru Impreza WRX     4 3   4     11
7. Zbigniew Stec Automobilklub Lubelski Mitsubishi Lancer RS Evo III; Mitsubishi Lancer RS Evo IV 1 3     3       7
8. Mirosław Dudzik Automobilklub Dolnośląski Ford Escort RS Cosworth   1 3       1   5
9. Paweł Dytko Automobilklub Opolski Ford Escort RS Cosworth             2   2
 
Klasa N-3: 1 2 3 4 5 6 7 8  
1. Wojciech Zaborowski Automobilklub Olszyński Opel Astra GSi 16V 9 9   4 6   9   37
2. Tomasz Kuchar Tedex - Automobilklub Dolnośląski Opel Astra GSi 16V   3 9   3 9 3 9 36
3. Tomasz Ratajczyk
Mariusz Sobczak
Automobilklub Dolnośląski Volkswagen Golf GTi 16V 2 6   9 4   4 6 31
4. Łukasz Sztuka Automobilklub Cieszyński Nissan Sunny GTi 16V     6     6 6   18
5. Krzysztof Wołkowyski Autoklub Rzemieślnik Warszawa Renault Clio Williams; Renault Clio 16V 4 4     9       17
6. Adam Wrocławski Automobilklub Śląski Opel Astra GSi 16V 6 1     2   1   10
7. Mariusz Mszyca Automobilklub Dolnośląski Opel Astra GSi 16V       6 1       7
8. Włodzimierz Skrodzki Rafineria Jedlicze - A. Rzemieślnik Renault Clio 16V 3         4     7
8. Jacek Bagniuk Automobilklub Dolnośląski Renault Clio 16 S; Renault Clio Williams       3       4 7
10. Marek Glier Automobilklub Morski Opel Astra GSi 16V       2     2   4
11. Waldemar Malinowski Automobilklub Polski Opel Astra GSi 16V   2             2
 
Puchar Cinquecento Abarth / klasa A-PCA: 1 2 3 4 5 6 7 8  
1. Mariusz Ficoń
Sławomir Mieszkowski
Polifarb Cieszyn / Motor Autoklub Rzemieślnik Warszawa
Automobilklub Karkonoski
9 9 9   9       36
2. Marek Skrzypkowski
Adam Balawajder
Automobilklub Krakowski 6 6 6           18
3. Jan Chudzikiewicz
Erwin Meisel
Automobilklub Krakowski 3 4 4   6       17
4. Marek Ryndak Auto Res - Moto Car 93 Rzeszów   3 3   4       10
 
Klasa N-PCS:   2 3 4 5 6 7 8  
1. Jacek Sikora
Marek Kaczmarek
Autorex Automobilklub Polski
Autoklub Rzemieślnik Warszawa
  9 9   9   9   36
2. Marcin Turski
Jacek Sciciński
Castrol / Dominet - Autoklub Rzemieślnik Warszawa  

6

4

 

4

 

6

6

26
3. Wojciech Musiał Automobilklub Śląski  

3

       

3

9

15
4. Grzegorz Grzyb Auto Res - Moto Car 93 Rzeszów  

1

2

9

     

3

15
5. Aleksander Bubel
Grzegorz Osiński
Automobilklub Dolnośląski  

4

3

2

   

4

  13
6. Włodzimierz Pawluczuk
Marek Bała
Autoklub Rzemieślnik Warszawa      

6

6

      12
7. Krzysztof Dunat Autoklub Rzemieślnik Warszawa    

6

     

1

1

8
8. Tomasz Paluch Automobilklub Karkonoski        

3

   

4

7
9. Bogdan Jankowski Activa Multisystem Plus - Autoklub Rzemieślnik Warszawa      

4

        4
10. Waldemar Wołowiec
Przemysław Bosek
Automobilklub Krakowski
KKS Elita Kraków
   

1

3

        4
11. Marcin Keller Automobilklub Śląski            

2

2

4
12. Rafał Kwiatkowski KKS Elita Kraków  

2

   

1

      3
13. Damian Jurczak Castrol / Dominet - Autoklub Rzemieślnik Warszawa        

2

      2
14. Mirosław Drożdż Auto Res - Automobilklub Rzeszowski      

1

        1
 
Pogrubioną czcionką wyróżniono zawodników, którym przyznano tytuły Mistrzów i Wicemistrzów Polski.
 

Puchar Cinquecento Sporting:

  2 3 4 5 6 7 8  
1. Marcin Turski
Jacek Sciciński
Castrol / Dominet - Autoklub Rzemieślnik Warszawa   30 26   26   30 30 142
2. Jacek Sikora
Marek Kaczmarek
Autorex Automobilklub Polski
Autoklub Rzemieślnik Warszawa
  35 35   35   35   140
3. Grzegorz Grzyb Auto Res - Moto Car 93 Rzeszów   20 21 35 16     23 115
4. Aleksander Bubel
Grzegorz Osiński
Automobilklub Dolnośląski   26 23 21 17   26   113
5. Wojciech Musiał Automobilklub Śląski   23     18   23 35 99
6. Krzysztof Dunat Autoklub Rzemieślnik Warszawa   19 30       20 20 89
7. Bogdan Jankowski Activa Multisystem Plus - Autoklub Rzemieślnik Warszawa   14 17 26     11 19 87
8. Mirosław Drożdż Auto Res - Automobilklub Rzeszowski   8 12 20 10   9 17 76
9. Tomasz Paluch Automobilklub Karkonoski   12     23     26 61
10. Włodzimierz Pawluczuk
Marek Bała
Autoklub Rzemieślnik Warszawa       30 30       60
11. Rafał Kwiatkowski KKS Elita Kraków   21 18   20       59
12. Marcin Keller Automobilklub Śląski         15   21 21 57
13. Waldemar Wołowiec
Przemysław Bosek
Automobilklub Krakowski
KKS Elita Kraków
  11 20 23         54
14. Maciej Woda Automobilklub Polski   18     19   15   52
15. Tomasz Płaczek PPH Kaczmarek / Grisbi Tre - Automobilklub Wielkopolski   16         16 18 50
16. Jarosław Buczek Automobilklub Dolnośląski     11 18     5 15 49
17. Tomasz Kończyło Automobilklub Dolnośląski   10 9 17 13       49
18. Grzegorz Kamiński Automobilklub Krakowski  

15

15

     

14

 

44

19. Bartosz Koprzywa Automobilklub Śląski    

19

     

19

  38
20. Dariusz Smoliński Promex - Automobilklub Śląski  

13

13

     

10

  36
21. Damian Jurczak Castrol / Dominet - Autoklub Rzemieślnik Warszawa        

21

 

13

  34
22. Aleksander Opioła Moto Car 93 Rzeszów      

19

14

      33
23. Ryszard Borowski
Robert Borowski
Automobilklub Śląski    

10

 

9

   

14

33
24. Michał Uliarczyk Automobilklub Śląski        

11

 

12

  23
25. Zbigniew Kotarba Automobilklub Krakowski        

12

 

6

  18
26. Piotr Grabek Automobilklub Śląski    

8

     

8

  16

Podział samochodów startujących w RSMP według regulaminów FIA:
- Grupa A - Samochody turystyczne wyprodukowane w ilości co najmniej 2 500 egzemplarzy w ciągu kolejnych 12 miesięcy z dużą ilością możliwych przeróbek polepszających osiągi pojazdu. Do grupy A zaliczano też pojazdy kategorii WRC (World Rally Cars). W samochodach tych dopuszczano bardzo duże modyfikacje w stosunku do modelu bazowego. Roczna produkcja samochodu WRC nie mogła być mniejsza niż 20 egzemplarzy, z tym że model bazowy musiał być produkowany w serii co najmniej 25 000 sztuk rocznie.
- Grupa N - Samochody turystyczne wyprodukowane w ilości co najmniej 2 500 egzemplarzy w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Prawie całkowity zakaz przeróbek mających na celu poprawienie osiągów samochodu.
- Formuła 2 - Samochody gr. A lub N z napędem na jedną oś, o pojemności skokowej silnika do 2000 cm3, bez turbodoładowania. Do kategorii tej zaliczano też tzw. "kit cars" - pojazdy oparte o grupę A (lecz z większym zakresem dozwolonych modyfikacji) z napędem na jedną oś, o pojemności skokowej silnika do 2000 cm3, bez turbodoładowania, produkowane w ilości co najmniej 25 tysięcy egzemplarzy w ciągu roku, zaś roczna produkcja silników danej wersji nie mogła być mniejsza niż 2500. Producent miał obowiązek przygotowania minimum 50 zestawów ("kitów") pozwalających zamienić seryjny samochód w kit car.

Grupy A i N podzielone były na klasy:
- kl. A-8 - pow. 2000 cm3
- kl. A-7 - do 2000 cm3
- kl. A-6 - do 1600 cm3
- kl. A-5 - do 1300 cm3
- kl. A-0 - do 1000 cm3
- kl. N-4 - pow. 2000 cm3
- kl. N-3 - do 2000 cm3
- kl. N-2 - do 1600 cm3
- kl. N-1 - do 1300 cm3
- kl. N-0 - do 1000 cm3
Samochody z silnikami z doładowaniem klasyfikowane były z wykorzystaniem współczynnika 1,7 przez który mnożona była pojemność skokowa silnika.
Oprócz tego w RSMP istniały klasy markowe:
- kl. A-PCA - Puchar Cinquecento Abarth - samochody Fiat Cinquecento Abarth gr. A przygotowane z wykorzystaniem zestawu ("kitu") firmy Abarth.
- kl. N-PCS - Puchar Cinquecento Sporting - samochody Fiat Cinquecento Sporting gr. N.

W grupie A nie prowadzono klasyfikacji rocznej.

Punkty w klasyfikacji generalnej przyznawano za 10 pierwszych miejsc według systemu: 20-15-12-10-8-6-5-4-3-2-1.
Punkty w grupie N, F2, Pucharze Cinquecento Abarth i w klasach przyznawano za 6 pierwszych miejsc według systemu: 9-6-4-3-2-1. W Pucharze Cinquecento Sporting punktacja obejmowała 25 pierwszych miejsc wg systemu 35-30-26-23-21-20-19 itd.
Do końcowych punktacji zaliczano zawodnikom 7 najlepszych wyników.
Aby zostać Mistrzem Polski trzeba było być sklasyfikowanym w co najmniej pięciu eliminacjach.


Źródła:
- Auto Sport 1997
- "Wielkie ściganie 1997" - Mirosław Rutkowski
- Sport 1997
- Informator Rajdu Kormoran 1997
- Regulamin Rajdu Krakowskiego 1997
- Materiały: Grzegorz Chyła (Rajd Polski), Mirek:), Jacek Ślopek


<< RSMP 1996] [Strona główna] [Rajdy] [RSMP 1997 - filmy] [RSMP 1998 >>