<< OWP 1968] [Strona główna] [Wyścigi] [WSMP 1973 >>
7.05.1972 | 1 eliminacja WSMP | Toruń |
1-2.10.1972 | 2 eliminacja WSMP | Toruń |
15.10.1972 | 3 eliminacja WSMP | Toruń |
Samochody wyścigowe (Puchar ZG PZM): | ||||
1. | Lech Jaworowicz | Automobilklub Warszawski | Promot Rak 67-Ford Holbay | 18 pkt. |
2. | Józef Kiełbania | Automobilklub Świętokrzyski | Promot-PF 125p 1500 | 10 pkt. |
3. | Marcin Biernacki | Automobilklub Warszawski | Promot Rak 67-Ford Cosworth | 10 pkt. |
4. | Zbigniew Sucharda | Automobilklub Warszawski | Promot Rak 67-Ford Holbay | 9 pkt. |
5. | Henryk Nowak | Automobilklub Śląski | Promot Rak 67-Ford Holbay | 8 pkt. |
6. | Janusz Kiljańczyk | Automobilklub Warszawski | Promot-PF 125p 1500 | 4 pkt. |
Klasa 12 (Puchar ZG PZM): | ||||
1. | Andrzej Jaroszewicz | FSO - Automobilklub Warszawski | Polski Fiat 125p 1300 | 14 pkt. |
2. | Dominik Mydlarski | Automobilklub Warszawski | Polski Fiat 125p 1300 | 6 pkt. |
3. | Ireneusz Porada | Automobilklub Morski | Polski Fiat 125p 1300 | 4 pkt. |
Klasa 13 (Puchar ZG PZM): | ||||
1. | Maciej Stawowiak | FSO - Automobilklub Warszawski | Polski Fiat 125p 1500 | 15 pkt. |
2. | Lelio Lattari | Automobilklub Warszawski | Alfa Romeo 1600 GT | 9 pkt. |
3. | Włodzimierz Markowski | AMK OZOS Olsztyn | Polski Fiat 125p 1500 | 9 pkt. |
Klasa 22-23 (Puchar ZG PZM): | ||||
1. | Andrzej Wojciechowski | Automobilklub Dolnośląski | Polski Fiat 125p 1500 | 18 pkt. |
2. | Robert Mucha | FSO - Automobilklub Warszawski | Polski Fiat 125p 1500 | 8 pkt. |
3. | Marek Varisella | FSO - Automobilklub Warszawski | Polski Fiat 125p 1500 | 7 pkt. |
Wszechklasy: | ||||
1. | Adam Smorawiński | Automobilklub Wielkopolski | BMW 2002 Ti Alpina | 21 pkt. |
2. | Ksawery Frank | Automobilklub Warszawski | BMW 3000; BMW 2002 Ti | 10 pkt. |
3. | Andrzej Jaroszewicz | FSO - Automobilklub Warszawski | Polski Fiat 125p 1300 | 9 pkt. |
4. | Robert Mucha | FSO - Automobilklub Warszawski | Polski Fiat 125p 1500 | 5 pkt. |
5. | Andrzej Manowiecki | Automobilklub Świętokrzyski | Polski Fiat 125p | 3 pkt. |
6. | Maciej Stawowiak | FSO - Automobilklub Warszawski | Polski Fiat 125p 1500 | 2 pkt. |
7. |
Ireneusz Porada | Automobilklub Morski | Polski Fiat 125p 1300 | 1 pkt. |
Pogrubioną czcionką wyróżniono nazwiska zawodników, którym przyznano tytuły Mistrzów i Wicemistrzów Polski. |
Podział samochodów na grupy według regulaminów FIA:
- Grupa I - Seryjne samochody turystyczne. Produkowane w
ilości co najmniej 5000 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy.
Prawie całkowity zakaz przeróbek mających na celu poprawienie
osiągów samochodu. Jeśli pojemność silnika przekraczała 700
cm3, samochód tej grupy musiał mieć co najmniej 4
miejsca.
- Grupa II - Specjalne samochody turystyczne. Wyprodukowane
musiały być w ilości co najmniej 1000 egzemplarzy w ciągu 12
miesięcy. Dozwolony duży zakres przeróbek poprawiających
osiągi pojazdu. Tak jak w grupie I, jeśli pojemność silnika
przekraczała 700 cm3, samochód tej grupy musiał
mieć co najmniej 4 miejsca.
- Grupa III - Seryjne samochody GT produkowane w
ilości co najmniej 1000 sztuk w roku. Pojazdy co najmniej
dwumiejscowe. Ograniczenia przerobek i modyfikacji takie same jak
w grupie I.
- Grupa IV - Specjalne samochody GT. Warunkiem homologacji było
wyprodukowanie co najmniej 500 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy.
Dozwolone przeróbki takie jak w grupie II.
- Grupa V - Samochody sportowe. Pojazdy grup II i IV, w których
modyfikacje przekroczyły granice określone przepisami tych grup.
Do grupy 5 zaliczano też prototypy sportowe budowane wyłącznie
z przeznaczeniem do wyścigów.
- Grupa VII - dwumiejscowe samochody wyścigowe
- Grupa VIII - samochody wyścigowe formuły międzynarodowych (formuła
1, 2 i 3)
- Grupa IX - Samochody wyścigowe formuły wolnej i formuł
narodowych.
Samochody grup I, II, III i IV startujące w WSMP
były podzielone na klasy:
- klasa 11 - samochody grupy I do 850 cm3
- klasa 12 - samochody grupy I do 1300 cm3
- klasa 13 - samochody grupy I do 1600 cm3
- klasa 14 - samochody grupy I powyżej 1600 cm3
- klasa 21 - samochody grupy II do 850 cm3
- klasa 22 - samochody grupy II do 1300 cm3
- klasa 23 - samochody grupy II do 1600 cm3
- klasa 24 - samochody grupy II powyżej 1600 cm3
- klasa 31 - samochody grupy III i IV do 1600 cm3
- klasa 32 - samochody grupy III i IV bez ograniczenia
pojemności
Wszechklasy - wyścigi handicapowe samochodów
klas 11 - 32. Zwycięzcy klasyfikacji wszechklas otrzymywali
tytuły Wyścigowych Mistrzów i Wicemistrzów Polski samochodów
turystycznych.
Punkty do WSMP przyznawano za 6 pierwszych miejsc według systemu: 9-6-4-3-2-1.
Źródła:
- Gazeta Toruńska 1972
- Materiały: Grzegorz Chyła, Kaczmarek,
Ryszard Żyszkowski
- Motor 1972, 73
- "Polskie samochody wyścigowe" - Robert Steć
- Przegląd Sportowy 1972
- Słowo Powszechne 1972
- "Współczesny sport samochodowy" - Jan A. Litwin
<< OWP 1968] [Strona główna] [Wyścigi] [WSMP 1973 >>