<< WSMP 1973] [Strona główna] [Wyścigi] [WSMP 1975 >>
5.05.1974 | 1 eliminacja WSMP | Toruń |
23.06.1974 | 2 eliminacja WSMP | Szczecin |
30.06.1974 | 3 eliminacja WSMP | Poznań |
7-8.09.1974 | 4 eliminacja WSMP | Toruń |
29.09.1974 | 5 eliminacja WSMP | Orneta |
Klasa 11: | ||||
1. | Krzysztof Różewski | Automobilklub Wielkopolski | Seat 850 | |
Klasa 12: | ||||
1. | Ryszard Grychtoł | Automobilklub Śląski | Polski Fiat 125p 1300 | |
Klasa 13: |
||||
1. | Włodzimierz Markowski | Stomil Olsztyn | Polski Fiat 125p 1500 | |
Klasa 14: | ||||
1. | Lelio Lattari | Automobilklub Warszawski | Alfa Romeo 2000 GTV | |
Klasa 22: |
||||
1. | Janusz Dąbrowski | Automobilklub Śląski | Fiat 128 Sport SL | |
Klasa 23: | ||||
1. | Błażej Krupa | Stomil Olsztyn | Renault 12 Gordini | |
Klasa 35: | ||||
1. | Adam Smorawiński | KM Winogrady - Poznań | Porsche Carrera RS | |
Klasa 50: |
||||
1. | Robert Mucha | OBR FSO - Automobilklub Warszawski | Polski Fiat 125p | |
Wszechklasy: | ||||
1. | Adam Smorawiński | KM Winogrady - Poznań | Porsche Carrera RS | |
Puchar "Motoru": | ||||
1. | Włodzimierz Markowski | Stomil Olsztyn | Polski Fiat 125p 1500 | 187 pkt. |
2. |
Tadeusz Kudłaty | Automobilklub Dolnośląski | Polski Fiat 125p | 170 pkt. |
3. |
Ksawery Frank | Automobilklub Warszawski | Polski Fiat 125p 1600 | 162 pkt. |
Klasa C-IX: | ||||
1. | Otto Bartkowiak | Automobilklub Śląski | ||
Klasyfikacja zespołowa: | ||||
1. | Automobilklub Warszawski | 584 pkt. | ||
2. | Automobilklub Śląski | 561 pkt. | ||
3. | Automobilklub Wielkopolski | 552 pkt. |
Podział samochodów na grupy według regulaminów FIA:
- Kategoria A:
- Grupa I - Seryjne samochody turystyczne. Produkowane w
ilości co najmniej 5000 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy.
Prawie całkowity zakaz przeróbek mających na celu poprawienie
osiągów samochodu. Jeśli pojemność silnika przekraczała 700
cm3, samochód tej grupy musiał mieć co najmniej 4
miejsca.
- Grupa II - Specjalne samochody turystyczne. Wyprodukowane
musiały być w ilości co najmniej 1000 egzemplarzy w ciągu 12
miesięcy. Dozwolony duży zakres przeróbek poprawiających
osiągi pojazdu. Tak jak w grupie I, jeśli pojemność silnika
przekraczała 700 cm3, samochód tej grupy musiał
mieć co najmniej 4 miejsca.
- Grupa III - Seryjne samochody GT produkowane w
ilości co najmniej 1000 sztuk w roku. Pojazdy co najmniej
dwumiejscowe. Ograniczenia przerobek i modyfikacji takie same jak
w grupie I.
- Grupa IV - Specjalne samochody GT. Warunkiem homologacji było
wyprodukowanie co najmniej 500 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy.
Dozwolone przeróbki takie jak w grupie II.
- Kategoria B:
- Grupa V - Samochody sportowe. Pojazdy grup II i IV, w których
modyfikacje przekroczyły granice określone przepisami tych grup.
Do grupy V zaliczano też prototypy sportowe budowane wyłącznie
z przeznaczeniem do wyścigów.
- Kategoria C:
- Grupa VII - dwumiejscowe samochody wyścigowe
- Grupa VIII - samochody wyścigowe formuły międzynarodowych (formuła
1, 2 i 3)
- Grupa IX - Samochody wyścigowe formuły wolnej i formuł
narodowych (w WSMP Formuła Polonia).
Samochody startujące w WSMP były podzielone na klasy:
- klasa 11 - samochody grupy I do 850 cm3
- klasa 12 - samochody grupy I do 1300 cm3
- klasa 13 - samochody grupy I do 1600 cm3
- klasa 14 - samochody grupy I powyżej 1600 cm3
- klasa 22 - samochody grupy II do 1300 cm3
- klasa 23 - samochody grupy II do 1600 cm3
- klasa 24 - samochody grupy II powyej 1600 cm3
- klasa 35 - samochody grup III, IV i V bez ograniczeń
pojemności skokowej silnika
- klasa 50 - samochody grupy V, krajowe
- klasa C-IX - Formuła Polonia - samochody wyścigowe napędzane
silnikami Polskiego Fiata 125p 1300 cm3
Wszechklasy - wyścigi handicapowe samochodów klas 11 -
50.
Punktacja:
We wszystkich klasyfikacjach punkty za kolejne miejsca
przyznawano według klucza: 50-46-43-41-40-39-38 punktów itd. Do
klasyfikacji WSMP zaliczano zawodnikom 3 najlepsze wyniki. W
Pucharze "Motoru" zaliczano wyniki ze wszystkich
eliminacji.
Puchar Motoru:
W klasyfikacji tej uwzględniano zawodników startujących
samochodami turystycznymi polskiej produkcji w wyścigach
wszechklas.
W przypadku równej ilości punktów o kolejności decydowały:
- grupa samochodu (przy równej ilości punktów wyższe miejsce
zajmował kierowca startujący w samochodzie grupy I)
- mniejsza pojemność silnika
- większa ilość ukończonych eliminacji
- lepszy wynik w bezpośrednim spotkaniu.
Źródła:
- Gazeta Olsztyńska 1974
- Głos Szczeciński 1974
- Kurier Szczeciński 1974
- Materiały: Grzegorz Chyła, Kaczmarek,
Ryszard Żyszkowski
- Motor 1974
- Przegląd Sportowy 1974
- Słowo Powszechne 1974
- Sport 1974
- Sztandar Młodych 1974
- "Współczesny sport samochodowy" - Jan A. Litwin
- Życie Warszawy 1974
<< WSMP 1973] [Strona główna] [Wyścigi] [WSMP 1975 >>