<< WSMP 1973] [Strona główna] [Wyścigi] [WSMP 1975 >>


Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1974

5.05.1974 1 eliminacja WSMP Toruń
23.06.1974 2 eliminacja WSMP Szczecin
30.06.1974 3 eliminacja WSMP Poznań
7-8.09.1974 4 eliminacja WSMP Toruń
29.09.1974 5 eliminacja WSMP Orneta

Klasyfikacje Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski 1974

Klasa 11:
1. Krzysztof Różewski Automobilklub Wielkopolski Seat 850  
 
Klasa 12:
1. Ryszard Grychtoł Automobilklub Śląski Polski Fiat 125p 1300  
 

Klasa 13:

1. Włodzimierz Markowski Stomil Olsztyn Polski Fiat 125p 1500  
 
Klasa 14:
1. Lelio Lattari Automobilklub Warszawski Alfa Romeo 2000 GTV  
 

Klasa 22:

1. Janusz Dąbrowski Automobilklub Śląski Fiat 128 Sport SL  
 
Klasa 23:
1. Błażej Krupa Stomil Olsztyn Renault 12 Gordini  
 
Klasa 35:
1. Adam Smorawiński KM Winogrady - Poznań Porsche Carrera RS  
 

Klasa 50:

1. Robert Mucha OBR FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p  
 
Wszechklasy:
1. Adam Smorawiński KM Winogrady - Poznań Porsche Carrera RS  
 
Puchar "Motoru":
1. Włodzimierz Markowski Stomil Olsztyn Polski Fiat 125p 1500 187 pkt.

2.

Tadeusz Kudłaty Automobilklub Dolnośląski Polski Fiat 125p 170 pkt.

3.

Ksawery Frank Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1600 162 pkt.
 
Klasa C-IX:
1. Otto Bartkowiak Automobilklub Śląski    
 
Klasyfikacja zespołowa:
1. Automobilklub Warszawski 584 pkt.
2. Automobilklub Śląski 561 pkt.
3. Automobilklub Wielkopolski 552 pkt.

Podział samochodów na grupy według regulaminów FIA:
- Kategoria A:
- Grupa I - Seryjne samochody turystyczne. Produkowane w ilości co najmniej 5000 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy. Prawie całkowity zakaz przeróbek mających na celu poprawienie osiągów samochodu. Jeśli pojemność silnika przekraczała 700 cm3, samochód tej grupy musiał mieć co najmniej 4 miejsca.
- Grupa II - Specjalne samochody turystyczne. Wyprodukowane musiały być w ilości co najmniej 1000 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy. Dozwolony duży zakres przeróbek poprawiających osiągi pojazdu. Tak jak w grupie I, jeśli pojemność silnika przekraczała 700 cm3, samochód tej grupy musiał mieć co najmniej 4 miejsca.
- Grupa III - Seryjne samochody GT produkowane w ilości co najmniej 1000 sztuk w roku. Pojazdy co najmniej dwumiejscowe. Ograniczenia przerobek i modyfikacji takie same jak w grupie I.
- Grupa IV - Specjalne samochody GT. Warunkiem homologacji było wyprodukowanie co najmniej 500 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy. Dozwolone przeróbki takie jak w grupie II.
- Kategoria B:
- Grupa V - Samochody sportowe. Pojazdy grup II i IV, w których modyfikacje przekroczyły granice określone przepisami tych grup. Do grupy V zaliczano też prototypy sportowe budowane wyłącznie z przeznaczeniem do wyścigów.
- Kategoria C:
- Grupa VII - dwumiejscowe samochody wyścigowe
- Grupa VIII - samochody wyścigowe formuły międzynarodowych (formuła 1, 2 i 3)
- Grupa IX - Samochody wyścigowe formuły wolnej i formuł narodowych (w WSMP Formuła Polonia).

Samochody startujące w WSMP były podzielone na klasy:
- klasa 11 - samochody grupy I do 850 cm3
- klasa 12 - samochody grupy I do 1300 cm3
- klasa 13 - samochody grupy I do 1600 cm3
- klasa 14 - samochody grupy I powyżej 1600 cm3
- klasa 22 - samochody grupy II do 1300 cm3
- klasa 23 - samochody grupy II do 1600 cm3
- klasa 24 - samochody grupy II powyej 1600 cm3
- klasa 35 - samochody grup III, IV i V bez ograniczeń pojemności skokowej silnika
- klasa 50 - samochody grupy V, krajowe
- klasa C-IX - Formuła Polonia - samochody wyścigowe napędzane silnikami Polskiego Fiata 125p 1300 cm3
Wszechklasy
- wyścigi handicapowe samochodów klas 11 - 50.

Punktacja:
We wszystkich klasyfikacjach punkty za kolejne miejsca przyznawano według klucza: 50-46-43-41-40-39-38 punktów itd. Do klasyfikacji WSMP zaliczano zawodnikom 3 najlepsze wyniki. W Pucharze "Motoru" zaliczano wyniki ze wszystkich eliminacji.

Puchar Motoru:
W klasyfikacji tej uwzględniano zawodników startujących samochodami turystycznymi polskiej produkcji w wyścigach wszechklas.
W przypadku równej ilości punktów o kolejności decydowały:
- grupa samochodu (przy równej ilości punktów wyższe miejsce zajmował kierowca startujący w samochodzie grupy I)
- mniejsza pojemność silnika
- większa ilość ukończonych eliminacji
- lepszy wynik w bezpośrednim spotkaniu.


Źródła:
- "Współczesny sport samochodowy" - Jan A. Litwin
- Motor 1974
- Sport 1974
- Przegląd Sportowy 1974
- Sztandar Młodych 1974
- Słowo Powszechne 1974
- Kurier Szczeciński 1974
- Głos Szczeciński 1974
- Gazeta Olsztyńska 1974
- Życie Warszawy 1974
- Materiały: Kaczmarek, Grzegorz Chyła, Ryszard Żyszkowski


<< WSMP 1973] [Strona główna] [Wyścigi] [WSMP 1975 >>