<< WSMP 1974] [Strona główna] [Wyścigi] [WSMP 1976 >>


Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1975

20.04.1975 1 eliminacja WSMP Poznań Lista startowa
22.06.1975 2 eliminacja WSMP Szczecin  
6-7.09.1975 3 eliminacja WSMP Toruń  
21.09.1975 4 eliminacja WSMP Orneta  

Klasyfikacje Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski 1975

Klasa 10:

1. Marek Frankowicz Automobilklub Morski Polski Fiat 126p  
2. Lech Świątek Automobilklub Bydgoski Polski Fiat 126p  
3. Tomasz Kurland Automobilklub Koszaliński Polski Fiat 126p  
 
Klasa 12:
1. Ryszard Grychtoł Automobilklub Śląski Polski Fiat 125p 1300  
 
Klasa 13:
1. Tadeusz Kudłaty Automobilklub Dolnośląski Polski Fiat 125p 1500  
2. Karol Łosiak Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500  
 
Klasa 14:
1. Ksawery Frank Automobilklub Warszawski BMW 3,0 CS  
 
Klasa 23:
1. ?      
2. Ksawery Frank Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1600 MC  
 
Klasa 50:
1. Ksawery Frank Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1600 MC  
 
Wszechklasy:
1. Jerzy Landsberg Automobilklub Warszawski Renault 5 TS  
2. Ksawery Frank Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1600 MC  
...        
6. Adam Smorawiński KM Winogrady - Poznań Porsche Carrera RS  
 
Puchar "Motoru":
1. Ksawery Frank Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1600 MC 181 pkt.
2. Bogdan Walknowski Automobilklub Szczeciński Polski Fiat 125p 1500 133 pkt.
3. Ryszard Grychtoł Automobilklub Śląski Polski Fiat 125p 1300; Polski Fiat 125p 1500 119 pkt.
 
Klasa C-IX:
1. Józef Kiełbania Automobilklub Świętokrzyski Rak Promot  
2. Stefan Jagielski Automobilklub Warszawski Rak Promot  
3. Otto Bartkowiak Automobilklub Śląski    

Podział samochodów na grupy według regulaminów FIA:
- Grupa I - Seryjne samochody turystyczne. Produkowane w ilości co najmniej 5000 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy. Prawie całkowity zakaz przeróbek mających na celu poprawienie osiągów samochodu. Jeśli pojemność silnika przekraczała 700 cm3, samochód tej grupy musiał mieć co najmniej 4 miejsca.
- Grupa II - Specjalne samochody turystyczne. Wyprodukowane musiały być w ilości co najmniej 1000 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy. Dozwolony duży zakres przeróbek poprawiających osiągi pojazdu. Tak jak w grupie I, jeśli pojemność silnika przekraczała 700 cm3, samochód tej grupy musiał mieć co najmniej 4 miejsca.
- Grupa III - Seryjne samochody GT produkowane w ilości co najmniej 1000 sztuk w roku. Pojazdy co najmniej dwumiejscowe. Ograniczenia przerobek i modyfikacji takie same jak w grupie I.
- Grupa IV - Specjalne samochody GT. Warunkiem homologacji było wyprodukowanie co najmniej 500 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy. Dozwolone przeróbki takie jak w grupie II.
- Grupa V - Samochody sportowe. Pojazdy grup II i IV, w których modyfikacje przekroczyły granice określone przepisami tych grup. Do grupy V zaliczano też prototypy sportowe budowane wyłącznie z przeznaczeniem do wyścigów.
- Grupa VII - dwumiejscowe samochody wyścigowe
- Grupa VIII - samochody wyścigowe formuły międzynarodowych (formuła 1, 2 i 3)
- Grupa IX - Samochody wyścigowe formuły wolnej i formuł narodowych (w WSMP Formuła Polonia).

Samochody startujące w WSMP były podzielone na klasy:
- klasa 10 - samochody Polski Fiat 126p grupy I
- klasa 11 - samochody grupy I do 850 cm3
- klasa 12 - samochody Polski Fiat 125p 1300 cm3 grupy I
- klasa 13 - samochody Polski Fiat 125p 1500 cm3 grupy I
- klasa 14 - samochody grupy I powyżej 1600 cm3
- klasa 21 - samochody grupy II do 850 cm3
- klasa 22 - samochody grupy II do 1300 cm3
- klasa 23 - samochody grupy II do 1600 cm3
- klasa 35 - samochody grup III, IV i V bez ograniczeń pojemności skokowej silnika
- klasa 50 - samochody grupy V, krajowe.
- klasa C-IX - Formuła Polonia - samochody wyścigowe napędzane silnikami Polskiego Fiata 125p 1300 cm3

Klasę stanowiło co najmniej 5 samochodów.

Wszechklasy - wyścigi handicapowe samochodów klas 10 - 50

Puchar Motoru:
W klasyfikacji tej uwzględniano zawodników startujących samochodami turystycznymi polskiej produkcji w wyścigach wszechklas.
W przypadku równej ilości punktów o kolejności decydowały:
- grupa samochodu (przy równej ilości punktów wyższe miejsce zajmował kierowca startujący w samochodzie grupy I)
- mniejsza pojemność silnika
- większa ilość ukończonych eliminacji
- lepszy wynik w bezpośrednim spotkaniu.
Punktacja: 50-46-43-41-40-39-38 punktów itd.


Źródła:
- http://www.krupa.info.pl
- "Współczesny sport samochodowy" - Jan A. Litwin
- Motor 1975, 76
- Przegląd Sportowy 1975
- Trybuna Ludu 1975
- Materiały: Kaczmarek, Grzegorz Chyła, Ryszard Żyszkowski


<< WSMP 1974] [Strona główna] [Wyścigi] [WSMP 1976 >>