<< RSMP 1971] [Strona główna] [Rajdy] [RSMP 1973 >>


Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1972

3-4.03.1972 1 eliminacja RSMP 1. Rajd Stomil  
20-21.05.1972 2 eliminacja RSMP 16. Rajd Dolnośląski  
6-7.06.1972 3 eliminacja RSMP 5. Rajd Kormoran  
13-15.07.1972 4 eliminacja RSMP 32. Rajd Polski Lista startowa
15-16.09.1972 5 eliminacja RSMP 22. Rajd Wisły  
10-11.11.1972 6 eliminacja RSMP 10. Rajd Warszawski  

Klasyfikacje Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 1972

Klasyfikacja generalna (Puchar "Motoru"): 1 2 3 4 5 6  
1. Adam Smorawiński
Andrzej Zembrzuski
Automobilklub Wielkopolski BMW 2002 Ti Alpina   6   9 9   24
2. Ryszard Żyszkowski FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500; BMW 2002 Ti 4     6   9 19
3. Krzysztof Komornicki
Błażej Krupa
AMK OZOS Olsztyn Polski Fiat 125p 1500   3 9   6   18
4. Robert Mucha FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500       6   9 15
5. Marian Bień
Zbigniew Kołaczkowski
Automobilklub Krakowski Porsche 911 T 9 4         13
6. Andrzej Jaroszewicz FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 6         6 12
7. Marek Varisella
Janina Jedynakowa
FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1300   1 6 3     10
8. Włodzimierz Markowski AMK OZOS Olsztyn Polski Fiat 125p 1500     4 1 2 3 10
9. Sobiesław Zasada
Ewa Zasada
Automobilklub Krakowski Porsche 911 S   9         9
10. Jerzy Landsberg
Marian Wangrat
AMK OZOS Olsztyn Polski Fiat 125p 1500 3 2   4     9
11. Maciej Stawowiak
Jan Czyżyk
FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500         4 4 8
12. Tomasz Ciecierzyński FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 6           6
13. Andrzej Szulc FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500           6 6
14. Janusz Wojtyna AMK OZOS Olsztyn Polski Fiat 125p 1500; BMW 2002 Ti         2 3 5
15. Ksawery Frank Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500; BMW 3000     4       4
16. Krystian Bielowski Automobilklub Śląski Polski Fiat 125p 1300     1   3   4
17. Maciej Sowiński
Z. Kempiński
Automobilklub Łódzki Polski Fiat 125p 1300     3       3
18. Zenon Keller Automobilklub Śląski Polski Fiat 125p 1300         3   3
19. Henryk Mandera
Wojciech Ondraczek
Automobilklub Śląski Wartburg 353     2       2
20. Marek Szramowski
Marek Muszyński
FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1300 2           2
21. Jerzy Dobrzański
Antoni Ryniak
Automobilklub Krakowski Polski Fiat 125p 1500       2     2
22. Marek Trzaskowski
Piotr Dąbkowski
Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500           2 2
23. Ireneusz Porada
Andrzej Lubiak
Automobilklub Morski Polski Fiat 125p 1300         1   1
24. Włodzimierz Groblewski
Janusz Książkiewicz
AMK OZOS Olsztyn Polski Fiat 125p 1500 1           1
25. A. Stanik Automobilklub Śląski Polski Fiat 125p 1300     1       1
26. Wojciech Kalina AMK OZOS Olsztyn Polski Fiat 125p 1500       1     1
27. Lelio Lattari
Jacek Różański
Automobilklub Warszawski Alfa Romeo GTV           1 1
 
Grupa II klasa 9-13:

1.

Adam Smorawiński
Andrzej Zembrzuski
Automobilklub Wielkopolski BMW 2002 Ti Alpina  
 
Grupa II klasa 8:

1.

Krzysztof Komornicki
Błażej Krupa
AMK OZOS Olsztyn Polski Fiat 125p 1500 27 pkt.

2.

Jerzy Landsberg
Marian Wangrat
AMK OZOS Olsztyn Polski Fiat 125p 1500  
 
Grupa II klasa 7:

1.

Marek Varisella
Janina Jedynakowa
FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1300 36 pkt.

2.

Henryk Kaczmarczyk Automobilklub Opolski Polski Fiat 125p 1300  
 
Grupa II klasa 5-6:

1.

Henryk Mandera Automobilklub Śląski Wartburg 353 27 pkt.

2.

Andrzej Nytko Automobilklub Krakowski Skoda 110 S

27 pkt.

 
Grupa II klasa 3-4:

1.

Alojzy Orawiec
Andrzej Kapitan
Automobilklub Śląski Syrena 104 24 pkt.
 
Grupa II klasa 1-2:

1.

Andrzej Świder
Marian Wloka
Automobilklub Śląski Trabant 601 27 pkt.

2.

Andrzej Radecki AMK OZOS Olsztyn Trabant 601  
 
Grupa I klasa 9-13:

1.

Mario Graziani Automobilklub Morski Alfa Romeo GTV 28 pkt.
 
Grupa I klasa 8:

1.

Maciej Stawowiak
Jan Czyżyk
FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 33 pkt.

2.

Włodzimierz Markowski AMK OZOS Olsztyn Polski Fiat 125p 1500

27 pkt.

 
Grupa I klasa 7:

1.

Krystian Bielowski Automobilklub Śląski Polski Fiat 125p 1300 24 pkt.

2.

Ireneusz Porada
Andrzej Lubiak
Automobilklub Morski Polski Fiat 125p 1300  
 
Grupa I klasa 5-6:

1.

Janusz Dąbrowski
Henryk Krakowczyk
Automobilklub Dolnośląski Wartburg 353  
 
Grupa I klasa 3-4:

1.

Wincenty Zbierkowski Automobilklub Łódzki Syrena 104 22 pkt.
 
Klasyfikacja zespołowa:
1. AMK OZOS Olsztyn
2. Automobilklub Warszawski
3. Automobilklub Śląski

Podział samochodów startujących w rajdach zgodnie z regulaminami FIA:
- Grupa I - Seryjne samochody turystyczne. Produkowane w ilości co najmniej 5000 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy. Prawie całkowity zakaz przeróbek mających na celu poprawienie osiągów samochodu. Jeśli pojemność silnika przekraczała 700 cm3, samochód tej grupy musiał mieć co najmniej 4 miejsca.
- Grupa II - Specjalne samochody turystyczne. Wyprodukowane musiały być w ilości co najmniej 1000 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy. Dozwolony duży zakres przeróbek poprawiających osiągi pojazdu. Tak jak w grupie I, jeśli pojemność silnika przekraczała 700 cm3, samochód tej grupy musiał mieć co najmniej 4 miejsca.
- Grupa III - Seryjne samochody GT produkowane w ilości co najmniej 1000 sztuk w roku. Pojazdy co najmniej dwumiejscowe. Ograniczenia przerobek i modyfikacji takie same jak w grupie I.
- Grupa IV - Specjalne samochody GT. Warunkiem homologacji było wyprodukowanie co najmniej 500 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy. Dozwolone przeróbki takie jak w grupie II.

Grupy podzielone były na klasy w zależności od pojemności skokowej silnika:
- klasa 1 - do 500 cm3
- klasa 2 - do 600 cm3
- klasa 3 - do 700 cm3
- klasa 4 - do 850 cm3
- klasa 5 - do 1000 cm3
- klasa 6 - do 1150 cm3
- klasa 7 - do 1300 cm3
- klasa 8 - do 1600 cm3
- klasa 9 - do 2000 cm3
- klasa 10 - do 2500 cm3
- klasa 11 - do 3000 cm3
- klasa 12 - do 4000 cm3
- klasa 13 - do 5000 cm3

System punktacji RSMP:
Punkty do RSMP w poszczególnych klasach, oraz w Pucharze Motoru przyznawano za 6 pierwszych miejsc według systemu: 9-6-4-3-2-1. Do końcowej klasyfikacji zaliczano dla każdego kierowcy 4 najlepsze wyniki.
Tytuł Mistrza Polski przyznawano jeśli w danej klasie sklasyfikowanych było co najmniej 4 zawodników. Tytuły mistrza i wicemistrza w przypadku sklasyfikowania 5-10 zawodników, zaś tytuły mistrza i dwóch wicemistrzów gdy liczba sklasyfikowanych przekroczyła 10.
W przypadku uzyskania przez kilku zawodników równej ilości punktów w klasyfikacji rocznej o kolejności decydowała:
1) większa ilość lepszych miejsc
2) większa ilość lepszych miejsc w bezpośrednich spotkaniach
3) większa liczba miejsc sklasyfikowanych
4) w razie dalszej równości - ex aequo.


Źródła:
- "Pędzą samochody mijają lata" - Jerzy Lis
- Motor 1972
- Sport 1972
- Przegląd Sportowy 1972, 75
- Tempo 1972
- Trybuna Ludu 1972
- Informator Rajdu Warszawskiego 1976
- Echo Krakowa 1972
- Życie Warszawy 1972
- Słowo Powszechne 1972
- Kurier Lubelski 1972
- Słowo Polskie 1972
- Gazeta Olsztyńska 1972
- Express wieczorny 1972
- Kurier Polski 1972
- Fakty 1972
- Materiały: AdamT, Szymon Janik, Grzegorz Chyła (Rajd Polski), Łukasz Nytko, Ryszard Żyszkowski


<< RSMP 1971] [Strona główna] [Rajdy] [RSMP 1973 >>